COM ESTÀ EL PATI?
Com està el pati? ha estat un projecte d’Arquitectura de Contacte que ha explorat com els processos participatius poden transformar els patis escolars en espais més inclusius, sostenibles i educatius. Des d’una mirada feminista i interseccional, hem treballat amb les comunitats educatives per repensar els espais quotidians de joc, aprenentatge i convivència, posant en valor la cura, la diversitat i la col·lectivitat.
Els objectius del projecte han estat:
-
Enfortir el procés participatiu en el disseny d’espais educatius.
-
Reconèixer el pati com a espai clau d’aprenentatge i convivència.
-
Detectar mancances i crear eines per millorar la participació.
-
Promoure l’autonomia dels centres i una metodologia col·lectiva i crítica.
Com està el pati? ha combinat recerca, acció i codisseny per imaginar noves formes de viure, aprendre i compartir els espais escolars — perquè els patis d’avui siguin els espais de futur que mereixem.
ANÀLISI I RECERCA
El projecte Com està el pati? ha inclòs una fase de recerca centrada en l’anàlisi de dotze escoles d’arreu del territori, algunes amb processos participatius previs en la transformació del seu pati i d’altres sense. A través de metodologies observacionals, tallers amb infants i entrevistes amb el professorat, s’ha buscat comprendre com els processos participatius incideixen en la qualitat, la inclusió i la vivència quotidiana dels espais escolars.
Aquesta recerca ha permès identificar patrons, diferències i oportunitats de millora, posant en relleu la importància del context social, econòmic i territorial en la manera com s’habiten i s’imaginen els patis. Les conclusions extretes ofereixen una mirada crítica però constructiva sobre els reptes actuals dels espais educatius, aportant coneixement i criteris per seguir avançant cap a models de disseny més participatius, equitatius i sostenibles.
En els enllaços següents trobareu el dossier resultant de tota aquesta investigació, on s'explica tant la metodologia seguida com les conclusions obtingudes, i les fitxes de les activitats que es van fer amb els alumnes de 5è de primària de totes aquestes escoles. Es tracta d'activitats que us convidem a fer amb l'alumnat del vostre centre per a poder tenir una primera aproximació a les seves necessitats i desitjos quan pensen amb el pati.
INVESTIGACIÓ DE NOVES LÍNIES
Un dels reptes identificats en els processos participatius amb escoles és la dificultat de comprendre plànols i dibuixos tècnics. Per això, el projecte Com està el pati? ha volgut explorar el potencial d’eines digitals i immersives —com els videojocs o la realitat virtual— per facilitar la participació, especialment dels infants i joves, en el disseny d’espais educatius.
Aquesta prova pilot, desenvolupada a l’Institut Escola Miquel Martí i Pol, ha consistit en tallers intergeneracionals amb alumnat de diferents edats utilitzant entorns virtuals com Minecraft i experiències de realitat virtual. L’objectiu ha estat comprovar la viabilitat, accessibilitat i capacitat inclusiva d’aquestes eines, tot mantenint l’esperit col·lectiu i reflexiu dels nostres tallers.
El projecte ha comptat amb el suport del Centre d’Imatge i Tecnologia Multimèdia (CITM-UPC), dins del marc del projecte Ciutat i Joc, i d’AFK Virtual Events, empresa especialitzada en tecnologies immersives. Gràcies a aquesta col·laboració, s’han pogut analitzar els avantatges i limitacions d’aquestes tecnologies com a noves eines per fomentar la co-creació, la imaginació i la participació activa en el disseny dels patis escolars del futur.
CREACIÓ DE RECURSOS
Eines per a l’autogestió és una publicació que neix amb la voluntat d’enfortir les capacitats de les comunitats —educatives, veïnals o militants— per a gestionar-se de manera autònoma, reconeixent que l’anàlisi i la transformació dels espais que habitem és un procés col·lectiu i continu.
La publicació ofereix un conjunt d’eines imprimibles i adaptables per facilitar assemblees, tallers i espais de treball col·lectiu. Són recursos pràctics, dissenyats per ser econòmics i accessibles, que aborden aspectes com la presa d’acta, els torns de paraula, la dinamització discursiva o la disposició de l’espai. El seu format obert convida a la modificació i l’experimentació, perquè cada grup els pugui fer seus segons la seva realitat.
Més que un manual de solucions, aquest llibre és un punt de partida compartit. Una invitació a repensar com ens organitzem, com decidim i com cuidem els espais comuns. Amb ell, volem facilitar processos més eficients, respectuosos i inclusius, contribuint a la construcció d’una cultura col·lectiva de l’autogestió.
Aquest procés ha estat compartit amb Memòria, Lluita i Resistència, qui ha permès incorporar una mirada més estructural i una experiència molt valuosa en el treball en espais autogestionats. I amb les companyes de La Grapa, que han posat color, tacte i molta cura coent a foc lent una edició preciosa i plena de detalls. Quina sort de companyes!
A l'enllaç que us deixem a continuació trobareu tot el material en format de lliure descàrrega i, si voleu la publicació en físic, podeu escriure'ns un correu a info@arquitecturadecontacte.cat
Promou:


Finança:















