L'ESTOL de la Participació
La participació no és només com mètode, és una actitud política i pedagògica que situa les persones, els éssers vius i l’ecosistema al centre de tot projecte. La nostra tasca busca fer accessibles els conceptes tècnics i arquitectònics i, sobretot, facilitar processos col·lectius que permetin una participació activa i efectiva en la construcció —ideològica i física— de l’entorn.
Així, els projectes es converteixen en oportunitats per a l’empoderament comunitari: repensar els patis de les escoles, configurar camins segurs cap als centres educatius, dissenyar habitatges o espais col·lectius com casals, centres cívics o parcs. Entenem aquests processos com un camí compartit que té la cura i la responsabilitat com a eixos centrals.
En aquest marc, els patis escolars són laboratoris privilegiats: petites reproduccions de la ciutat que ens permeten treballar en clau pedagògica i social. Replantejar-los vol dir qüestionar jerarquies espacials i obrir la porta a dinàmiques educatives espontànies: escoltar i respectar l’opinió dels companys, arribar a acords, establir objectius comuns, gestionar conflictes i imaginar col·lectivament noves formes de relació. En definitiva, entenem que els patis d’escola d'avui són la ciutat del demà.
La metodologia que seguim en aquests processos posa el focus en l’autonomia: oferim eines útils perquè els centres educatius i les comunitats puguin continuar evolucionant de manera autogestionada. Des de l’anàlisi inicial de l’espai fins a la materialització de les intervencions, hi incorporem mirades feministes, que qüestionen rols de poder, jerarquies d’activitats i maneres de gestionar els conflictes.
Per a nosaltres, la participació no només genera espais més sostenibles i inclusius, sinó que transforma també la manera com els habitem. És en el com —en les necessitats, desitjos i processos col·lectius— que neixen noves formes de viure i de relacionar-nos.
Vols saber més sobre el mètode participatiu en escoles?
Endinsa't en el projecte...












