Integra
Reforma de local, consulta de Fisioteràpia i PNI
Solsona, 2024
“Incluso nuestra naturaleza interna, coherente y unificada, no divide entre los millones de sentidos, que además trabajan conjuntamente con el inconsciente. […] El diseño y la arquitectura son biología aplicada: pueden suavizar y armonizar procesos biológicos desarrollados en la profundidad del ser.”
- Richard Neutra -
Potser considerar l’arquitectura com a biologia aplicada pot semblar una pretensió altiva de la professió però comença a prendre sentit quan posem en el focus d’atenció en com el nostre cos es relaciona amb tot allò que l’envolta.
Quan el David, la persona que hi ha darrere d’Integra i a qui tenim la gran sort d’haver acompanyat en aquest procés, ens parlava de la relació complexa i dinàmica que existeix entre la ment, el cervell i el cos (connexió pscio-neuro-inmunològica) a nosaltres se’ns despertaven moltes preguntes sobre els materials, la llum, la qualitat de l’aire... Calia donar forma a un espai que convidés a obrir-se i que desconnectés la ment de la rapidesa de l’exterior per a re-connectar-la amb el cos.
PROJECTE
El punt de partida de l’espai era un garatge de 45m2, un espai petit tenint en compte el programa inicial que porta a pensar en espais polivalents i múltiples usos en funció de les necessitats i el moment.
L’estratègia projectual consisteix en un cos central -de les dimensions òptimes per a albergar una consulta- que, al dislocar-se en planta, articula espais diferenciats al seu voltant on es situa la resta de programa. Quan les parets mòbils d’aquest centre s’obren l’espai s’expandeix permetent activitats més obertes mentre que, quan es tanquen, es generen racons de caràcter més íntim.
El cos central distribuïdor d’espais, que adopta una caràcter lleuger en forma d’entramat de fusta, s’encaixa sobre una franja lateral d’obra que s’equipa amb els elements d’instal·lacions i serveis necessaris per al dia a dia de l’espai. Centralitzant les instal·lacions en aquesta franja, s’allibera la resta de l’espai de condicionants d’ús per motius tècnics.
També per a evitar una jerarquia entre les diferents sales que es generen, es busca una similitud entre les dimensions de les sales i l’arribada de llum natural a totes elles.
El treball en secció i l’altura del local permeten jugar amb volums de diferents alçades i fer arribar així la llum que entra per la única façana a les estances del final.
LA SALUT DE L'ESPAI
Els sers vius interaccionem amb tot el què ens envolta. Això vol dir que absorbim substàncies del mitjà en el què ens trobem ja sigui a través del tacte, la respiració, l’alimentació o la hidratació. Si tornem a l’afirmació de què la ment i el cos no poden considerar-se entitats separades ja que estan constantment interactuant i afectant-se, la relació entre l’espai on ens trobem i el nostre benestar tant físic com emocional és directa.
Entendre l’espai
Les diferents formes d’un espai, i la forma en què ens situem dins seu poden generar tensions: que sigui molt petit, molt allargat, no saber on hi ha la sortida o desorientar-se... Així doncs, els diferents espais estan molt relacionats entre ells i no hi ha racons “foscos” facilitant una sensació d’amplitud i seguretat dins l’espai.
Confort acústic i higrotèrmic
El confort higrotèrmic té lloc quan els mecanismes termoreguladors del nostre cos no han d’intervenir per a què ens sentim a gust i contempla els paràmetres de la humitat i la temperatura. Per a aconseguir aquests condicionants s’ha treballat amb aïllament de fibra de fusta tant vers l’exterior com entre les diferents estances interiors -fet que també permet assolir uns bons graus de confort acústic- i amb pintura de calç que té una alta capacitat d’absorció de la humitat.
Toxicitat dels materials
L’aire dels espais interiors que habitem està ple de composts químics, aerosols, partícules en suspensió , COVs (compostos orgànics volàtils)... tòxics que provenen de tots els elements que hi ha en aquest espai.
Algunes d’aquestes partícules són d’origen biològic (fongs, àcars, paràsits...) i es poden tractar a partir de sistemes de ventilació i neteja però molts d’altres són agents químics que es desprenen dels materials plàstics (pintures, mobiliari, vernissos...), dels tèxtils sintètics, dels productes de neteja i ambientadors...
Per aquest motiu s’ha prioritzat l’ús de materials d’origen natural (pintura amb base de calç i fusta) i de tractaments de superfícies certificats com a no emissors de COVs ni altres tipus de composts tòxics.
Llum
A part de l’estratègia principal de fer arribar la llum natural -beneficis de la quals tots en som conscients- s’ha posat cura també en el to i calidesa de la llum artificial i en la possibilitat de generar diferents nivells d’il·luminació de l’espai.
Mentre que la llum freda bloqueja l’hemisferi dret per potenciar tota la part racional deixant de banda les intuïcions, emocions, instints... la llum càlida relaxa i afavoreix un estat de major connexió amb el subconscient.
Colors i textures
Els colors i textures naturals, de la mateixa manera que passa amb la llum, tenen la capacitat d’activar i connectar amb un pensament més intuïtiu.
Juhani Pallasmaa diu que tenim ulls a la pell, que la percepció a través del tacte és una part molt important del “sentir-nos a gust” (qui no associa el confort a una manta molt suau?) i el fet de treballar amb materials naturals també permet que el tacte a l’espai no sigui pla i fred doncs, tal i com deia Goethe: “Les mans volen veure, els ulls volen acariciar”.